JoLIE 9:3/2016

 

Back to issue page

 

 

 

IMAGES OF SCHOOL, UNIVERSITY AND CHILD RAISING

PUBLISHED IN THE REALITATEA ILUSTRATĂ[1] MAGAZINE

 

 

Gabriela Chiciudean

1 Decembrie 1918 University of Alba Iulia, Romania

 

 

 

Abstract

 

My paper pursues a series of aspects related to education, especially to the life of young people in school and university or to the life of children without access to education, all illustrated by the magazine Realitatea ilustrată (sau Lucrurile așa cum le vedem cu ochii) (Illustrated reality or Things as we see them with our own eyes) in 1937, a peaceful year for the Romanians, both from a political and social pint of view. The magazine gives the opportunity to discover and analyse the images offered by the teaching system of the epoch as relevant for the mentality, the desires and ideals of the young generation in selecting a university, back then called “a culture giving nursery” offering diplomas, as well as “the magical key” to opening the doors of a future professional career. Many young people used to see education as the way towards a safe living, a career, while others considered school as a waste of time, a distraction, a fashion imposed by the “social hypocrisy” or by parental desires.

The magazine comprises illustrations, interviews, news related to school, to specific types of examinations, as well as advertisements for school supplies, uniforms, food, body care or medicine products, facilities for the young people during their educational stages. Last but not least, “Realitatea ilustrată” contains valuable information concerning the school life of King Mihai of Romania.

 

Key words: School; University; Education; Realitatea ilustrată (Reality illustrated); Illustrations.

 

 

References

 

A.F. (1937, June 23). Copiii de mîine. Realitatea ilustrată (sau Lucrurile așa cum le vedem cu ochii), p.9.

 

Aričs, P. (1973). L’enfant et la vie familiale sous l’Ancien Régime. Paris: Édition du Seuil.

 

Aspecte inedite și exclusive dela festivitatea înălțării la gradul de sublocotenent al marelui voevod Mihai. (1937, November 3). Realitatea ilustrată (sau Lucrurile așa cum le vedem cu ochii), pp.8-9.

 

Baczko, B. (1984). Les imaginaires sociaux. Mémoires et espoirs collectifs. Paris: Payot.

 

Blondel, C. (1928). Introduction ŕ la psychologie collective. Paris: Librairie Arnaud Colin.

Camaradul Mihai. Ce spun prietenii voevodului despre augustul lor coleg. (1937, May 19). Realitatea ilustrată (sau Lucrurile așa cum le vedem cu ochii), pp.12-13.
 

COSTELLA înfrumusețează copiii. (1937, September 15). Realitatea ilustrată (sau Lucrurile așa cum le vedem cu ochii), p.17.

 

Crăciun-Moreni, D.M. (1937, October 6). Excursiune de studii a învățătorilor români în Cehoslovacia. Realitatea ilustrată (sau Lucrurile așa cum le vedem cu ochii), pp.14-15
 

Duţu, A. (1986). The Human dimension of the History. Directions in the Mentalities History. București: Editura Meridiane.

 

Femeea modernă: Cu cîine în loc de copil (1927, April 3). Realitatea ilustrată (sau Lucrurile așa cum le vedem cu ochii), p.3.

 

Ghețțe, V. (1937, August 11). Cursurile de vară ale asociației generale a învățătorilor din România. Realitatea ilustrată (sau Lucrurile așa cum le vedem cu ochii), p.8.
 

Goody, J. (2003). Familia europeană. O încercare de antropologie istorică (S. Doboş, Trans.). Iași: Editura Polirom.

Hangiu, I. (1996). Dicționarul presei literare românești. 1790-1990. București: Editura fundației culturale române,.

 

Hitchins, K. (1996). România 1866-1947 (G. G. Potra, & D. Răzdolescu, Trans.). București: Editura Humanitas.

 

Iosif. B. (1937, September 22). Între învățător și professor. Realitatea ilustrată (sau Lucrurile așa cum le vedem cu ochii), p.6.
 

Jamboreea internațională din Olanda, (1937, July 28). Realitatea ilustrată (sau Lucrurile așa cum le vedem cu ochii), pp.12-13.

 

Jamboreea națională dela Breaza. (1937, July 28). Realitatea ilustrată (sau Lucrurile așa cum le vedem cu ochii), pp.10-11.

 

Leagănul la diferite popoare. Nani, nani, puișor…. (1927, September 18). Realitatea ilustrată (sau Lucrurile așa cum le vedem cu ochii), p.4.

 

Lucrul cel mai important. (1937, September 8). Realitatea ilustrată (sau Lucrurile așa cum le vedem cu ochii), p.3.
 

Mitu, S. (2000). Imagini europene şi mentalităţi româneşti din Transilvania la începutul epocmodernrne. Cluj-Napoca: Presa Universitară Clujeană.

 

Munteanu, I. (1937, October 12). Iluzii frînte. Realitatea ilustrată (sau Lucrurile așa cum le vedem cu ochii), p.6.
 
Oc. M. (1937, May 19). Ancheta studențească. De ce v-ați înscris la facultate?. Realitatea ilustrată (sau Lucrurile așa cum le vedem cu ochii), p.8.
 
Panaitescu-Zatreni, L. (1937, September 15). Lăsați copiii să vie la școală. Realitatea ilustrată (sau Lucrurile așa cum le vedem cu ochii), pp.16-17.
 

Pârvulescu, I. (2003). Întoarcere în Bucureștiul interbelic. București: Editura Humanitas.

 

Pomada CADUM. (1937, June 2). Realitatea ilustrată (sau Lucrurile așa cum le vedem cu ochii), p.23.

 

Povestea unei mame. (1927, February 27). Realitatea ilustrată (sau Lucrurile așa cum le vedem cu ochii), p.5.

 

Sima, J.B. (1927, February 6). Realitatea. Sau lucrurile cum le vedem cu ochii. Realitatea ilustrată (sau Lucrurile așa cum le vedem cu ochii), p.1.

 

 

How to cite this article: Chiciudean, G. (2016). Images of school, university and child raising published in the Realitatea ilustrată magazine. Journal of Linguistic and Intercultural Education – JoLIE, 9(3), 29-44. DOI: https://doi.org/10.29302/jolie.2016.9.3.2

 

 

For details on subscription, go to: http://jolie.uab.ro/index.php?pagina=-&id=19&l=en

 



[1] (Transl.) Reality Illustrated. All Romanian titles herein mentioned were translated by Cristina Vănoagă.